För att förstå den bibliska feminismen och hur den till stor del skiljer sig från den sekulära, så använder jag olika perspektiv och metoder. Senast skrev jag ett inlägg där jag försökte förstå 1 Tim 2:12 utifrån min hemsnickrade fem-stegs-raket. Nu tänkte jag presentera nästa perspektiv: vinsäcks-metoden.
I Lukas 5:37 säger Jesus: ”Ingen häller nytt vin i gamla skinnsäckar. Då skulle det nya vinet spränga säckarna och vinet skulle rinna ut och säckarna förstöras.”
Poängen Jesus försöker förmedla är att man inte ska hälla nytt vin i gamla skinnsäckar eftersom det nya vinet kommer att expandera och spräcka de gamla skinnsäckarna inifrån. Om man inte vill spräcka de gamla skinnsäckarna behöver man hälla vinet i nya skinnsäckar.
I min jämförelse symboliserar de gamla skinnsäckarna de ”gamla patriarkala strukturerna” som fanns både på Bibelns tid och idag. Det nya vinet symboliseras av ”evangelium”.
Om man häller evangelium i gamla patriarkala strukturer, då kommer evangelium så småningom att spräcka de gamla patriarkala strukturerna inifrån.
När förtryckta grupper får höra evangelium och kommer till tro på Jesus, så startar en ”andlig frigörelse”. Man blir ett med Kristus och broder/syster med sin medmänniska. Denna frigörelse börjar så småningom även få praktiska konsekvenser i det vardagliga livet, en frigörelse som leder till att man vill göra sig av med förtryckande symboler, börjar klä sig på ett annat sätt, får en gudomlig kallelse, blir utrustad med Andens gåvor, blir mer rakryggad, osv, osv. Om denna frigörelse går för fort och för drastiskt riskerar den att väcka anstöt i det omkringliggande samhället och orsaka en motreaktion från samhället som leder till förföljelse, vilket i sin tur leder till att församlingen får svårt att verka och att evangeliet inte längre sprids.
Därför är det ibland bättre att skynda långsamt, leva kvar ytligt i de gamla patriarkala strukturerna och istället förändra inifrån. Försöker man tvinga de gamla skinnsäckarna att anpassa sig kommer de att hälla ut vinet. Men om vinet långsamt men säkert får påverka inifrån, så kommer de gamla skinnsäckarna så småningom att spräckas av trycket.
Detta är anledningen till att Paulus ibland kan verka motsägelsefull när han på samma gång predikar evangelium om att det ”i Kristus” inte längre är någon skillnad mellan ”man och kvinna”, samtidigt som han uppmanar man och kvinna att stå kvar i de gamla strukturerna. Detta kan till synes verka motsägelsefullt, men är egentligen en metod som besegrar de gamla patriarkala strukturerna inifrån.
För om man på ytan behåller de gamla patriarkala strukturerna, men på insidan förvandlas av kärlekens evangelium, så kommer så småningom de gamla världsliga strukturerna att tappa sin bäring. Då har evangelium vunnit genom att besegra det onda med det goda. Ju mer kärlek församlingens alla medlemmar visar mot varandra, desto svårare blir det nämligen för en kristen slavägare att behandla sin kristne slav dåligt. Det blir också allt svårare för en kristen man att behandla sin kristna fru på ett ojämlikt sätt. Kärlekens evangelium är oemotståndligt och förvandlar det gamla till det nya.
Genom kärlek, tålamod och ödmjukhet spräcker evangelium de gamla patriarkala strukturerna inifrån och bildar en ny gemenskap där mannen inte längre har någon anledning att förtrycka sin kvinna.