Det är två veckor kvar till valet till Europaparlamentet och de val vi gör kommer inte bara att påverka vår kontinents framtid, utan även de människor som söker sig hit. Hur ska vi som kristna tänka i dessa för utsatta människor livsavgörande frågor? Svaret hittar vi i Bibeln: medkänsla, rättvisa och gästfrihet. Utmaningen hittar vi i vår egen bekvämlighet.
Situationen för flyktingar i Europa och dess närhet kan kortfattat beskrivas som en komplex och mångfacetterad humanitär kris. Europa är en del av världen och UNHCR:s senaste siffror är att det just nu finns 110 miljoner människor som tvingats fly sina hem på grund av krig, våld och förföljelse.
Till Europa kommer flyktingar framför allt via Medelhavet och Balkan. År 2022 kom det över 159 000 människor till Europa sjövägen, främst till Italien, Grekland, Spanien, Cypern och Malta. Bland dessa var 40 % kvinnor och barn. Cirka 2 400 människor rapporterades döda eller saknade under dessa farliga resor. Totalt upptäcktes också cirka 330 000 irreguljära gränsövergångar vid EU:s yttre gräns, det högsta antalet sedan 2016. Den västra Balkan-rutten stod för nästan hälften av dessa övergångar, med cirka 145 600 upptäckter.
På vår egen kontinent pågår samtidigt ett fruktansvärt krig. Detta har lett till att ungefär en tredjedel av Ukrainas totala befolkning har tvingats flytta på sig. Just nu finns cirka 4 miljoner flyktingar från Ukraina i EU, framför allt i Polen, Tyskland och Tjeckien. Sverige har tagit emot 52 000 flyktingar från Ukraina.
Det är således ingen överdrift att konstatera att Europa upplever en av de mest betydande flyktingkriserna i modern historia. Med miljoner människor på flykt och ett fruktansvärt krig på vår kontinent anser jag att en röst i det kommande valet till Europaparlamentet behöver präglas av det otvetydiga kristna budskapet om att välkomna främlingen.
I Gamla testamentet kan vi läsa: “Främlingen som bor ibland er ska räknas som infödd hos er. Du ska älska honom som dig själv. Ni har ju själva varit främlingar i Egyptens land. Jag är Herren er Gud.” (3Mos 19:34)
Detta grundläggande budskap upprepas många gånger i Nya testamentet, bland annat när Jesus genom berättelsen om den barmhärtige samariern uppmanar oss att ”älska vår nästa som oss själva” (Luk 10:25-37). Mitt eget pentekostala perspektiv betonar hur den helige Ande i församlingen ständigt arbetar med att riva de murar och gränser mellan människor som Jesus rev på korset (Ef 2:14). När människor med olika bakgrund, kön och nationalitet möts vid korset förvandlar den helige Ande oss till en Guds familj som överskrider nationella och etniska gränser (Gal 3:28).
Som kristna behöver vi gå från ord till handling för att stödja flyktingar och påverka den europeiska politiken. För det första måste vi läsa på om de olika partiernas flyktingpolitik (exempelvis här på min hemsida). Jag anser det vara en kristen plikt att rösta på dem som förespråkar en främlingsvänlig politik. För det andra behöver vi föregå med gott exempel och välkomna nya människor från alla olika bakgrunder in i våra kyrkor. Genom att bygga personliga relationer kan vi hjälpa flyktingar att känna samhörighet och stödja deras integration in i det svenska samhället. Det finns tusentals kyrkor och församlingar i Sverige, om alla dessa engagerade sig för flyktingar genom integration, språkcaféer, mat, boende och asylhjälp så skulle de små ljusen lysa upp hela Sverige.
Vi kristna är kallade att vara Jesus händer och fötter i en kall och mörk värld. Bibeln sporrar oss till att gå emot vår egen egoistiska bekvämlighet och i stället välkomna främlingen och arbeta för rättvisa åt de förtryckta. Den helige Ande fyller oss med värme, barmhärtighet och medkänsla som vi kan ge vidare till människor som på grund av krig, fattigdom och förföljelse har flytt sina hemländer. Vi behöver ta tillfället i akt och vara en röst för de röstlösa genom att rösta på de partier som står upp för kristna värderingar i flyktingpolitiken, värnar utsatta människor och vill se ett mer inkluderande och globalt ansvarstagande Europa. Genom att göra det lever vi ut vår kristna tro och återspeglar Guds kärlek till alla människor; våra medmänniskor.
Comments 2
Jovisst bör vi välkomna flyktingar! Men, det är skillnad mellan flyktingar och flyktingar… Jag tror inte Gud menar att vi ska öppna gränserna för allt och alla! Att ta emot flyktingar som har en kriminell bakgrund, som tex många av palestinierna eller ryssar är ingen bra ide! De tar ofta med sig sin historia och orsakar skjutningar, knarkhandel och oro i våra städer! Det finns så många fredsälskande flyktingar – Sydostasien, Ukraina och Afrika som vi kan ta emot!
Det är dock skillnad på flyktingar och flyktingar…