År 2050 tror man att 70% av världens befolkning bor i städer. Detta ställer nya utmaningar för missionen, och kanske fram för allt pingstmissionen, som vad jag förstår ofta har fokuserat på landsortsmiljö. Hur når man människor i en storstadsmiljö? Hur organiserar man sig som kyrka i modern stadsmiljö? Hur når man nya människor med nya metoder?
Detta är mycket intressanta frågor som jag funderat en tid över. Den här hemsidan är ju en konsekvens av mina funderingar. Just nu jobbar jag ju heltid som föreståndare i Timrå Pingst och kan inte lägga så mycket tid på hemsidan som jag skulle vilja, men publicerar det material jag producerar i min tjänst som pastor. Genom relativt lite ansträngning når jag ändå över 100 pers om dagen som googlar sig fram till olika Bibel-frågor eller liknande. Internet är ett fantastiskt verktyg i missionens tjänst!
Mediamission är något som missionsorganisationen IBRA mycket framgångsrikt har jobbat med sedan lång tid tillbaka, men nu har de även börjat fokusera mer på storstadsmission, något jag är mycket positiv till. Satsningen heter Key Cities och leds av Niclas Collén. Pelle Hörnmark har ju utmanat oss lokala församlingar att satsa mer på att nå onådda folk, och detta är faktiskt något som vi i Timrå Pingst undersöker om vi inte kan göra. Jag har ju en del goda kontakter i Nepal och eventuellt kommer vi att göra en Key Cities satsning i Kathmandu och försöka nå onådda folk genom media. Jag kommer åka dit nu i sommar för att undersöka om vi på något sätt kan engagera oss på ett bra sätt i Nepal.