15 De kom till Jerusalem, och Jesus gick in på tempelplatsen och började driva ut dem som sålde och köpte. Han slog omkull borden för dem som växlade pengar och stolarna för dem som sålde duvor, 16 och han tillät inte att man bar på något över tempelplatsen. 17 Han undervisade dem och sade: ”Är det inte skrivet: Mitt hus skall kallas ett bönens hus för alla folk? Men ni har gjort det till ett rövarnäste.” 18 När översteprästerna och de skriftlärda hörde detta, försökte de finna ett sätt att röja honom ur vägen. Ty de var rädda för honom, eftersom alla människor var överväldigade av hans undervisning. 19 Så snart det blev kväll lämnade han staden.
- Tempelplatsen
- Tempelområdet var uppdelat i olika avdelningar:
- Den yttre förgården där alla kunde vistas, även hedningar, icke-israeliter.
- Kvinnornas förgård var till för alla israeliter.
- Männens förgård var endast till för män. Hedningar och kvinnor fick inte vistas där.
- Prästernas förgård var endast till för präster.
- Tempelområdet var uppdelat i olika avdelningar:
- Han slog omkull borden för dem som växlade pengar och stolarna för dem som sålde duvor, och han tillät inte att man bar på något över tempelplatsen.
- Malaki profeterar om att Herren ska komma till sitt tempel, men att det inte kommer att bli någon trevlig upplevelse, utan istället en dom över de som vränger rätten för främlingen (Mal 3:1-5).
- Istället för att fungera som ett bönehus för alla folk så hade tempelområdet blivit en marknadsplats och en genomfartsled.
- För pilgrimer som kom till Jerusalem långväga ifrån fanns möjligheten att köpa offerdjur på plats. Men eftersom de inte tilläts att handla med romerska mynt (de hade hednabilder på sina mynt), tvingades folk att växla pengar mot höga växelkurser.
- Detta skapade en kommersialisering av folks längtan att få möta Gud vilket upprörde Jesus.
- På det område som var tänkt att hedningarna (icke-israeliter) skulle få möjlighet att be till Gud fanns nu istället en marknadsplats för offerdjur.
- För att slippa gå runt tempelområdet tog en del människor en genväg genom hedningarnas förgård. Dessa stoppar Jesus eftersom det förhindrar tempelområdet att vara en böneplats.
- För pilgrimer som kom till Jerusalem långväga ifrån fanns möjligheten att köpa offerdjur på plats. Men eftersom de inte tilläts att handla med romerska mynt (de hade hednabilder på sina mynt), tvingades folk att växla pengar mot höga växelkurser.
- Är det inte skrivet: Mitt hus skall kallas ett bönens hus för alla folk? Men ni har gjort det till ett rövarnäste.
- Jesus citerar Jesaja 56:7 och Jeremia 7:11.
- Jesus undervisar folket att Jerusalems tempel är tänkt att fungera som en ”böneplats” och att ”alla folk” ska få tillgång till templet.
- I Gamla Testamentet valde Gud ut Israel för att genom dem visa resten av världen vem han är. När de andra folken fick höra talas om Guds storhet kunde de komma till templet i Jerusalem för att lära känna Gud.
- Gud gav Abraham ett löfte om att alla folk skulle bli välsignade genom honom (1 Mose 12:1-3).
- Gud sa till Israel att hela jorden tillhör Gud och att Israels folk ska fungera som Guds präster (2 Mose 19:5-6).
- Jesaja profeterade om att alla folk skall strömma till Jerusalems tempel för att lära sig om Gud (Jes 2:1-3).
- När Salomo invigde templet i Jerusalem bad han en bön om att Gud skulle höra alla främlingar som kommer till Jerusalem för att be (1 Kung 8:41–43).
- På samma sätt som man på avstånd kunde se fikonträdets gröna blad och därmed förvänta sig god frukt, så skulle templet i Jerusalem fungera som en plats dit alla världens folk kunde komma för att få möta Israels Gud.
- Om man tolkar Jesus tempelrensning i ljuset av fikonberättelsens inramning så ser vi att templet på avstånd såg ut att bära god frukt men att när Jesus kom närmare såg han en marknadsplats istället för en böneplats.
- På samma sätt som att fikonträdet inte fick någon framtida frukt så kommer även templet att sluta bära frukt.
- Templet förstördes av romarna år 77 e.Kr. och har sen dess inte byggts upp igen.
- Om man tolkar Jesus tempelrensning i ljuset av fikonberättelsens inramning så ser vi att templet på avstånd såg ut att bära god frukt men att när Jesus kom närmare såg han en marknadsplats istället för en böneplats.
- Jesus citerar Jesaja 56:7 och Jeremia 7:11.
Texten du precis läst ingår i boken ”Markus – Skynda till folkets frälsning” och går att beställa från Bokshopen.
Comments 2
Hej.
Den angivna bibelversen återfinns inte på påstådd plats i NT.
Varför inte korrigera till: Johannes 2:13-25?
Author
Jag är inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar? I Markus 11:15-19 står det visst om när Jesus rensar templet. Eller har jag missuppfattat dig?